Συνδεδεμένοι: Ένα Βιβλίο για την δύναμη των κοινωνικών δικτύων


Το 2010 με φρέσκα ακόμα τα social media στη ζωή μας, κυκλοφόρησε ένα εκπληκτικό βιβλίο των Nicholas Christakis και James Fowler για την επιστήμη των κοινωνικών δικτύων.

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι συναρπαστικά. Είναι τόσο σύνθετα και πολύπλοκα – αλλά και πανταχού παρόντα – , ώστε αναρωτιέται κανείς ποιος είναι ο σκοπός τους. Γιατί συμμετέχουμε σε αυτά; Πως διαμορφώνονται; Με ποιον τρόπο επηρεάζουν την ζωή μας;

Το βιβλίο είναι γραμμένο με αρκετά απλοϊκό τρόπο γεμάτο με συναρπαστικές ιστορίες και παραδείγματα. Διαβάζοντας το “Συνδεδέμενοι” το αρχικό είναι ότι θα τρομάξετε με το πόσο επηρεαζόμαστε οι άνθρωποι από τους γύρω μας, τους φίλους, τους φίλους των φίλων μας , τους φιλους των φιλων των φιλων μας κ.ο.κ… αλλά και με το πόσο μπορεί να επηρεάζουμε εμείς οι ίδιοι ένα κοινωνικό δίκτυο.

Αν ασχολείστε με τις κοινωνικές επιστήμες, με το marketing, ή με την εκπαίδευση αλλά και όχι μόνο, θα σας δώσει μια πολύ καλή πανοραμική οπτική των κοινωνικών σχέσεων,  που είναι χρήσιμο να κατανοηθεί γιατί γνωρίζοντας των τρόπο που επιδράνε τα κοινωνικά δίκτυα, μπορούμε να καταλάβουμε καλύτερα την κοινωνία.

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε επίγνωση της άμεσης επίδρασής μας στους φίλους και στην οικογένεια μας, οι πράξεις μας μπορούν να τους κάνουν ευτυχισμένους ή δυστυχισμένους, υγιείς ή άρρωστους, ακόμη και πλούσιους ή φτωχούς.

Σπάνια όμως αναλογιζόμαστε ότι ο αντίκτυπος όσων σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε, κάνουμε ή λέμε μπορεί να επεκτείνεται πολύ πέρα από τους ανθρώπους που γνωρίζουμε.

Αντιστρόφως, οι φίλοι και οι συγγενείς μας λειτουργούν ως αγωγοί που μεταφέρουν προς εμάς εκατοντάδων ή και χιλιάδων ανθρώπων. Σε ένα είδος κοινωνικής αλυσιδωτής αντίδρασης μπορούμε να επηρεαστούμε από γεγονότα στα οποία δεν συμμετείχαμε και από ανθρώπους που δεν γνωρίζουμε.

Ειναι σαν αν μπορούμε να νιώσουμε τον παλμό του κοινωνικού κόσμου που μας περιβάλλει και να ανταποκριθούμε στον ρυθμό του.

Ως μέλη ενός κοινωνικού δικτύου, υπερβαίνουμε των εαυτό μας – για καλό ή για κακό – και γινόμαστε μέρος κάτι πολύ μεγαλυτέρου. Είμαστε συνδεδεμένοι

Στο 8 κεφάλαιο του βιβλίου αναφέρεται αρκετά πετυχήμένα στα social media που γνωρίζουμε (υπερσυνδεμένοι) και κάνει μια εκτενή αναφορά της διαφοράς ας πούμε που είχε το Friendster με το Facebook, που συνεβάλε σε ένα βαθμό στην επιτυχία του 2ου.

Και φυσικά για τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν αφού ο τρόπος που κάποιος επηρεάζει ή επηρεάζεται στα κοινωνικά δίκτυα του ξεφεύγει πλέον από γεωγραφικούς περιορισμούς.

Αρκετά ωραίο κεφάλαιο, (και στο ιστορικό κομμάτι) αξίζει να ανεβάσουμε κάποια κομμάτια μεταγενέστερα.

Ένα άτομο έχει 15% περισσότερες πιθανότητες να είναι ευτυχισμένο αν κάποιο άλλο άτομο με το οποίο συνδέεται άμεσα είναι ευτυχισμένο. Και η εξάπλωση της ευτυχίας δεν σταματάει εδώ. Η επίδραση της ευτυχίας σε άτομα που απέχουν δύο βαθμούς διαχωρισμού (φίλος ενός φίλου) είναι 10% και για τους τρεις βαθμούς διαχωρισμού (ο φίλου του φίλου του φίλου) είναι περίπου 6%